Är du emotionellt intelligent? Del 1
Stress? Konflikter i teamet? Svårt att nå era mål? Oengagerade medarbetare? Oändliga möten som inte leder någon vart? Eller högt i tak, energigivande diskussioner, innovation, teamanda och ständig utveckling mot bättre resultat? Vilket scenario som stämmer bäst med din verklighet kan bero på hur emotionellt intelligent du är som ledare.
Är du chef och ledare? I så fall har du en utmanande roll, det ska vi inte sticka under stol med. Det är verkligen inte lätt att både leda verksamheten, individuella medarbetare, teamet och sig själv, speciellt med de omvärldsförändringar som sker och de ökande krav som dagens arbetsplatser ställer.
Men den här artikeln handlar inte om praktisk förmåga som att sätta och följa upp mål, hålla utvecklingssamtal, planera, prioritera, delegera, leda möten osv – även om det givetvis är viktigt.
Den handlar om Emotionell Intelligens – det allra viktigaste för att lyckas i ledarrollen.
Vad är Emotionell intelligens?
Emotionell Intelligens (EI), eller Emotionell Quotent (EQ) som det också kallas, är ett mått på en persons förmåga att förstå och handskas med egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk. Det räcker alltså inte med empati, förmågan att sätta sig in i andras känslor, vilket ofta uppges som en viktig ledaregenskap. För att vara emotionellt intelligent behöver du också kunna uppfatta, använda och hantera dessa känslor och reglera ditt agerande olika situationer. Med andra ord kan man säga att din EI underlättar eller försvårar din relation med andra vilket i slutändan påverkar både prestation, resultat och välmående – hos dig och din personal.
Delarna i Emotionell Intelligens
EI förklaras bäst genom forskaren Daniel Colemans fyrfältsmodell.
- Den vänstra sidan av modellen handlar om vad du förstår och lägger märke till, din igenkänning. Dels din medvetenhet om dig själv, dels din medvetenhet om andra.
- Den högra sidan av modellen handlar om åtgärder för att kunna agera på lämpligt sätt i olika situationer, även dessa kopplade till dig själv och andra.
Självmedvetenhet – att känna sig själv
Självmedvetenhet handlar om hur väl vi känner till vad som är kärnan i oss själva, våra värderingar, och därigenom kan förstå vad vi känner och varför vi mår som vi mår.
Har du som ledare hög grad av självmedvetenhet så känner du dig själv och är trygg i det. Du känner till dina:
styrkor och tillkortakommanden
hur du reagerar i olika situationer
hur du reagerar på olika personligheter
Hög grad av självkännedom hjälper dig att anpassa din kommunikationsstil till människor runt dig och ger dig anledning att lyssna på andra. Du är med andra ord tillräckligt självmedveten för att ta hjälp när du behöver, från den du behöver och du kan tillämpa dina egenskaper för att nå ett resultat. Självmedvetenhet gör att du kan nå mål, motivera andra och skapa rättvisa och inkluderande kulturer.
Social medvetenhet – att förstå andra
Social medvetenhet, eller empati,handlar om att förstå andras känslor och kunna sätta sig in i deras situation. När du är socialt medveten kan du enklare förstå olika perspektiv och därigenom fatta bättre beslut.En ledare med god social medvetenhet:
- Förstår andra utifrån deras egen uppfattning om sig själva, vare sig hen håller med eller inte
- Har förmåga att känna av sinnesstämning hos andra
- Känner medkänsla med vad andra går igenom
- Har förmåga att verkligen höra vad någon annan säger
Social medvetenhet fordrar att du är uppmärksam på och lägger märke till detaljer; vad människor säger och hur, exempelvis tonläge, val av uttryck och kroppsspråk
Sociala färdigheter – att bygga starka relationer
Att som ledare kunna bygga starka relationer till sitt team och inom teamet är centralt i ett väl fungerande ledarskap. Och här kommer sociala färdigheter in.
Det räcker alltså inte med medvetenhet, du måste också kunna använda insikterna och anpassa dig till din omgivning. Dvs färdigheter för ett empatiskt bemötande.
Då kan du bryta igenom de murar som personalen annars kan sätta upp. Du når snabbare till kärnan av vad som är viktigt hos en medarbetare eller i en grupp, du kan hjälpa medarbetare att förstå varandra och enklare nå överenskommelser även i svåra frågor. En ledare med goda sociala färdigheter:
- Är genuint intresserade av andra
- Ställer nyfikna frågor
- Uttrycker sina idéer tydligt
- Kan lyssna aktivt
- Kommunicerar på ett respektfullt sätt
Självreglering – att ta kontroll över sig själv i pressade situationer
Den sista delen i EI-modellen är att kunna använda de sociala färdigheterna när ledarskapet ställs på sin spets.
Ansträngda relationer, människor som utmanar dig och miljöer med olösta konflikter skapar spänning och dränerar oss på energi. Som ledare kan det vara svårt att veta hur du ska hantera situationen av rädsla för att förvärra den. Det kan också vara svårt att inte ryckas med i vad du själv eller andra känner i dessa situationer.
Självreglering innebär inte att du undertrycker vad du känner. Det innebär snarare att du kan ta kontroll över din egen respons, facilitera och härbärgera andras känslor.
Ledare med god självreglering:
- Behåller sina känslor och impulser i schack
- Kan behålla sin balans, välja lämplig strategi och anpassa sitt beteende
- Står stabilt och behåller sitt lugn även när det stormar
Att behålla sitt lugn i svåra situationer är dock ingen naturlig respons. Det är snarare så att hjärnan med automatik, och det snabbt, skickar signaler att fly, frysa till is eller fäkta.
Självreglering är därför en färdighet som du behöver öva. Det är inte alltid lätt men vinsterna är oerhört stora om du behärskar den konsten.
Motivation – din inre drivkraft och buffert mot motgångar
Daniel Coleman inkluderar en femte komponent i sin förklaring av emotionell intelligens–nämligen vikten av motivation.
Din inre motivation är grundad i dig själv, dina värderingar och glädje snarare än i yttre motivationsfaktorer som pengar. Det handlar om vad som driver dig och ger dig flow.
Att förstå din inre motivation är viktigt eftersom det bidrar till att ge dig riktning mot mål. Det ger uthållighet i tuffare tider samt förmåga att hantera stress och finna glädje trotsmotgångar. Alla viktiga egenskaper hos en ledare.
Vad krävs för att öka sin emotionell intelligens?
Kan man bli mer emotionellt intelligent? Ja, forskning visar att det går att förbättra sin EI över tid.
Det kräver vilja, nyfikenhet, ihärdighet och tålamod. Och du behöver göra det i en viss ordning, nämligen medsols i 4-kantsmodellen med start i nedersta vänstra hörnet.
Först måste du förstå dig själv och andra. Det är en förutsättning för att kunna göra annorlunda. Därefter kan du börja anpassa dig i relation till andra och slutligen öva på att göra det i svåra situationer.
Sedan är det givetvis inte alldeles enkelt att öka sin EI. Dels kan det vara svårt att få tillräckligt djup insikt. Dels är det ofta svårt att ändra beteenden.
Men det är definitivt värt mödan.
EI = nyckeln till goda relationer
Även om det krävs både insats och tid för att höja sin EI, så är det vägen framåt för den som vill bli en bättre ledare. Emotionell intelligens är själva essensen i ledarskapet och i att utvecklas i ledarrollen.
Och inte nog med det.
Om du höjer din EI så kommer du att ha nytta av det i alla dina mellanmänskliga relationer. Du blir inte bara en bättre chef och ledare, utan också en bättre partner, livskamrat, förälder och vän.